Prakticky každý odborník na zdravú výživu pripisuje aspoň niektoré z legendárnych zdraviu prospešných vplyvov stredomorskej stravy práve hojnej konzumácii olivového oleja.

Olivový olej obsahuje silné antioxidanty fenoly, vitamín E, z minerálov napríklad sodík, draslík a vápnik, významné sú v jeho zložení najmä nenasýtené mastné kyseliny – najdôležitejšia z nich je kyselina olejová, ktorá je v mnohých výskumoch označená za zdravú pre srdce. Olivový olej sa zvykne odporúčať kvôli zníženiu cholesterolu, ako prevencia vysokého krvného tlaku a srdcovo-cievnych ochorení. Výskumníci v Oxforde okrem toho zistili, že strava bohatá na olivový olej je spojená aj so zníženým rizikom rakoviny čriev. Olivový olej je ľahko stráviteľný, má protizápalové účinky a je vhodný aj pre deti. Avšak pozor, aby sa dostavili pozitíva konzumácie olivového oleja (samozrejme v rámci vyváženej a pestrej stravy), musí ísť o kvalitný extra panenský olej, spracovaný podobne ako ho spracúvali starí Gréci a Rimania: Na najlepších rodinných farmách sa organické (BIO) olivy zbierajú ručne, aby nedošlo k poškodeniu šupky alebo dužiny a olej sa získava bez použitia tepla, teplej vody alebo rozpúšťadla. Je dôležité, aby bol extra panenský – t.z. z prvého lisovania.

Použitie: Najväčší význam má konzumácia olivového oleja v surovom stave – je ideálny na čerstvé šaláty a do studenej kuchyne, môže sa však používať aj na varenie a pečenie (pri teplote do 180°C), ale aj na rôzne kozmetické účely (masky, peelingy, kúpeľ, atď.), na masáže, na posilnenie nechtov, na vyplachovanie ústnej dutiny, na vlasy (výživná kúra pre suché alebo slnkom zničené vlasy).

POZOR: Pri varení a pečení sa nesmie prekročiť teplota 180°C (bod dymu).

Odporúčame:

UPOZORNENIE:

V súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách v platnom znení Vám oznamujeme, že údaje a informácie uverejnené na tejto stránke majú iba informačný charakter, nie sú návodom na liečbu a nenahrádzajú odbornú lekársku starostlivosť. Sú prevzaté od výrobcov produktov, z overených zdrojov dostupných na internete a z publikácií o zdravej výžive. Použitie výživových doplnkov konzultujte s lekárom.