Blahodarné účinky semienok rastliny so svetlomodrými kvetmi poznal už Hippokrates. Aj na Slovensku sa ľan považuje za tradičnú plodinu, ktorá sa v minulosti využívala na rôzne účely, vrátane kuchyne a medicíny. Mahátma Gándhí povedal: “Všade, kde sa ľanové semienka stávajú bežnou súčasťou stravovania ľudí, zlepší sa ich zdravie.”

Olej vylisovaný z ľanových semienok, teda ľanový olej, je jedným z najlepších zdrojov nenasýtenej omega-3 mastnej kyseliny. Dlhodobý nedostatok omega-3 a príliš vysoký podiel omega-6 mastných kyselín zvyšuje riziko srdcových ochorení, infarktov, mozgových príhod, zápalov, artritídy a niektorých druhov rakoviny. Lekári a odborníci na zdravú výživu považujú za ideálny pomer 2 až 5 dielov omega-6 na 1 diel omega-3 mastných kyselín. V modernej strave je však veľmi častým pomer až 20:1. V ľanovom oleji je podiel omega-3 približne 40-59% (pre porovnanie, v konopnom oleji zhruba 19%, v tučných rybách 12 – 24%, v olivovom oleji 2 – 4%, v slnečnicovom oleji 0 %), preto ho mnohí odborníci na zdravú výživu odporúčajú zaradiť do jedálnička ako prirodzenú súčasť pestrej a vyváženej stravy.

Použitie: Ľanový olej prepožičiava špecifickú, lahodnú chuť šalátom, zelenine a nátierkam. Ako výživový doplnok v rámci “olejovej kúry” sa odporúča užívať denne jednu polievkovú lyžicu.

POZOR: Ľanový olej sa nesmie používať na varenie a pečenie! Keďže tento olej oxiduje a horkne pomerne rýchlo, mal by byť po otvorení uskladňovaný v chladničke a spotrebovaný čo najskôr.

Odporúčame:

UPOZORNENIE:

V súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) 1924/2006 z 20. decembra 2006 o výživových a zdravotných tvrdeniach o potravinách v platnom znení Vám oznamujeme, že údaje a informácie uverejnené na tejto stránke majú iba informačný charakter, nie sú návodom na liečbu a nenahrádzajú odbornú lekársku starostlivosť. Sú prevzaté od výrobcov produktov, z overených zdrojov dostupných na internete a z publikácií o zdravej výžive. Použitie výživových doplnkov konzultujte s lekárom.